
Reclameverbod Nationale Loterij op agenda
Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke pleit via een nieuw wetsvoorstel voor een volledig reclameverbod op producten van de Nationale Loterij. Sinds 1 juli 2023 geldt er al een algemeen reclameverbod op andere kansspelen, maar momenteel geniet de loterij nog een uitzonderingspositie. Als het aan fractieleider Van Hecke ligt, komt daar echter snel verandering in.
Hij vindt dat deze uitzondering niet langer te verrechtvaardigen is, zeker gezien de risicovolle marketingpraktijken van de Nationale Loterij: “De verschillende regelgeving voor de Nationale Loterij en andere kansspelen is niet langer te verantwoorden,” aldus Van Hecke.
Politieke steun voor verbod groeit
Van Hecke krijgt steun van de partijen Vooruit en N-VA, die samen pleiten voor gelijke behandeling van alle kansspelaanbieders. In zijn wetsvoorstel vraagt het Groen-Kamerlid niet alleen om een reclameverbod, maar ook om de verhoging van de minimumleeftijd voor deelname aan loterijspelen naar 21 jaar en uitbreiding van de EPIS-database, die gebruikt wordt om uitgesloten spelers te identificeren.
Controverse rond marketing
De Nationale Loterij ligt al langer onder vuur vanwege producten zoals de controversiële Woohoo-games, die volgens de Kansspelcommissie (KSC) risicovol gokgedrag in de hand spelen. Daarnaast zijn er zorgen over slogans zoals “Word schandalig rijk,” en andere louche marketingpraktijken die de nadruk leggen op winst in plaats van verantwoord spelen. Deze manier van adverteren draagt volgens critici, zoals de Hoge Gezondheidsraad (HGR), bij aan de normalisering van kansspelen, vooral onder jongeren, voor wie deelnemen aan de Nationale Loterij een opstapje kan zijn naar een gokverslaving.